בונים מבחנים – שאלון שיתופי ואינטראקטיבי

“בניתי את המבחן למחר” – מי, לדעתכם, אמר את המשפט הזה?
אז זהו, שלא! לא המורה לתורה, לא רכזת המקצוע אלא דווקא תלמידי כיתה ד’ בבית הספר “רעות” במנשה, כי מי אמר שמבחנים בונים רק המורים?!

מבחן, זאת מילה קצת מפחידה תלמידים. מבחן זה מושג שהתלמיד רואה כטופס סודי שהמורה בונה. הטופס יגיע לידיו עם תחילת השיעור אחרי כמה ימים בהם הוא מנסה לנחש מה תהיינה השאלות וכיצד כדאי ללמוד לקראתו, כי, כמובן, כל תלמיד רוצה את הציון הגבוה ביותר, ובנוסף גם נאלץ לכסוס ציפורניים עד שהמורה תואיל בטובה לסיים לבדוק אותו.
המורה, ניצה גרבר, החליטה שהפעם היא תפטור את תלמידיה מהחששות המוכרים מהמבחן ואולי אפילו תצליח להפוך אותו לחוויה. האמנם?!
המורה ניצה משתמשת במרחבי הלמידה השיתופיים של ניפגש. כמו בכל המרחבים, גם במרחב הכיתה שלה יש אפשרות ליצור שאלונים. לאחר כמה שאלונים שערכה לתלמידי הכיתה עלתה האפשרות לתת לתלמידיה להכין שאלונים בעצמם. רגע, אז מדוע שהתלמידים לא יכינו שאלונים בנושא שלמדנו בכיתה. כך לאחר כל שיעור תורה כמה תלמידים כותבים שאלון שהוא בעצם סוג של מבחן שנכתב על ידי התלמידים.

אין צורך להרחיב על התרומה לידע שהתלמיד רוכש במהלך הכנת החידון. הוא נדרש להבין את נושא השיעור, לחזור ולקרוא את הפרק, לבחור את השאלה הראויה בעיניו וגם לברור תשובה נכונה לצד כמה תשובות בחירה לא נכונות. אבל זה לא הכל. היתרון העצום של השיתופיות  הוא ביצירת האינטראקציות בין חברים ממעגלים שונים, וכך המבחן…אופס! השאלון עובר ישירות לחברים מהכיתה. הם עונים על המבחן מקבלים באופן מיידי משוב מהמערכת, ולאחר מכן אף יכולים לענות שוב ולמצוא את התשובה הנכונה במקרה של טעות. אחד הדברים המרגשים שקורים בשאלונים האלו הם התגובות של החברים על החידון. הם מעדכנים את כותב השאלון בציון שהם קיבלו, הם מספרים לו איך הם חוו את השאלון שלו, מפרגנים ומעודדים לשאלונים נוספים.
והמורה, היכן היא בפעילות? את ניצה הרגשתי לאורך כל השאלונים. היא מייעצת ומכוונת את כותבי השאלונים, היא מגיבה על השאלונים שתלמידים מפרסמים ובכך נותנת גם השראה לתגובות של חברים אחרים.
אז תגידו לי עכשיו, בשביל מה לשבת ולשבור את הראש בכתיבת מבחנים בזמן שהתלמידים עושים את זה בצורה נפלאה?!
“למידה משמעותית”, “הערכה חלופית” ו”הערכת עמיתים” כבר הזכרנו?!
לשכפול הפעילות, לרשומים לניפגש, יש ללחוץ כאן