חוף הכרמל והים התיכון

שתיהן נמצאות על חוף הכרמל במרחק מה זו מזו, שתיהן נושקות לים ולשתיהן חלק חשוב בהיסטוריה של ארץ ישראל, כל אחת בתקופה אחרת. עם זאת, תלמידי כיתות ד’ בבתי הספר היסודיים גלי עתלית ובית הספר קיסריה נפגשים ומכירים זה את ישובו של זה רק במהלך שתי פגישות בשנה במסגרת פרוייקט “מעגלי שיח בפסיפס הישראלי”, שני מפגשים שנערכים פנים מול פנים. זאת עד לרגע בו החליטו שתי רכזות התקשוב של בתי הספר, מיכל שמחון מקיסריה וקרן רוזנבאום מעתלית לעשות שימוש בפלטפורמת הלמידה החברתית ניפגש להיכרות הדדית מעמיקה.

נוף חדרו של ילד ככלי להיכרות

“חיפשתי את הפלטפורמה המתאימה להעלות משימות דידקטיות ולהכיר בין התלמידים לפני המפגשים” כך מספרת מיכל שמחון. “קרן רוזנבאום הפנתה את תשומת לבי לניפגש והרגשתי שמצאתי בדיוק את מה שחיפשתי”. במסגרת הפעילות בניפגש הילדים לא רק מפטפטים זה עם זה. כהיכרות ראשונית התבקשו ילדי כיתות ד’ בשני בתי הספר להעלות תמונה ולתאר את הנוף הנשקף מחדרם – התמונה הנשקפת יום יום מחלון החדר היא חלק בלתי נפרד מחיי הילדים. בשל מיקום הישובים על שפת הים ומול הכרמל, הנוף הנשקף מהחדר עשוי להיות דומה ולכן שני הנושאים מהווים גם נקודות דמיון וגם נקודות שוני.

כרטיס ביקור לכל ישוב

מיכל מספרת כי בשלב השני הורחבה ההיכרות מאישית להיכרות סביבתית: הילדים חולקו לקבוצות כשכל אחת התבקשה להכין כרטיס ביקור לאחד האתרים שבישוב כמו מוזיאון ההעפלה בעתלית או פסיפס הציפורים בקיסריה. כרטיסי הביקור הועלו כולם לרשת. כך נוצרה העמקה בהיכרות וכל ילד הכיר את אתריו המרכזיים של הישוב האחר לפני הטיול המשותף שנערך בכל אחד מהם.

ניפגש שברה את הקרח והכניסה חמימות

לדברי הרכזות, אין ספק כי פלטפורמת ניפגש שימשה כמנוף רב עוצמה ועזרה לממש את מלוא הפוטנציאל שבמפגשים. אם קודם היו הילדים זרים זה לזה וכמעט שלא הספיקו להכיר במסגרת שני המפגשים, בעזרת ניפגש הם מגיעים כשהם כבר חברים וכל תלמיד מכיר את האתרים בהם יבקר במסגרת הטיולים המשותפים, הדבר נתן ערך מוסף למפגשים. אם קודם לכן שררה מבוכה מסויימת במפגשים, באמצעות ניפגש המפגשים הפכו לחמים יותר ורשמיים פחות. לשתי הרכזות יש תכניות בקנה כמו הכנת מפות של שביל חוף הכרמל ולהרחיבן לשכבות נוספות ולהיכרות עם בתי ספר נוספים.